Framme i Hua Hin

Vi tog Thai airways flyg till bangkok i söndags eftermiddag och landade kl 5,30 lokal tid. Resan gick bra och vi kände oss lite småpigga inför taxifärden till Hua Hin. Vi åkte drygt i 3 timmar och betalade 600 kronor för resan. Det är så billigt med långa resor, men kan vara jättedyrt att åka någon kilometer.

När vi väl var framme gick vi och la oss för att vila lite till. För min del gick det lite mer eller mindre bra och efter någon timme tyckte jag att det fick vara nog och skulle ut och leta på någon som kunde hyra ut en MC. Vi fick kontakt med ”Mr.A”, som har goda rekommendationer på Internet. Han erbjöd oss en 120cc moped för dubbla priset, så han kommer att få en sur rekommendation. På kvällen gick Helena & jag till nattmarknaden och kollade på allt krimskrams, tog en fotmassage och käkade middag på ”KO”. På vägen hem passerade vi en irländsk pub där det spelades bra låtar från 80-talet och där slank kvällens sista öl ned. Sen blev det bingen.

Fotmassage

Tillbaka till Night Market

Kaos

Jag sov dåligt hela natten och var vaken och lyssnade på vår AC som gick på och av under natten. Helena sov inte bra hon heller, med det känns mer som ett påstående än faktum. Strunt samma, vi vaknade 10.15 och hade missat frukosten, men vi rusade ned och personalen sa ”no problem” (fast på thai), så vi fick frukost av dem som inte nådde några kulinariska höjder.

Nu skulle vi ut och fixa MC till oss, så vi slängde ut en fråga till receptionen om de brukade rekommendera någon. Snabbt som ögat blev vi presenterade för den gamla kollegan som hade öppnat MC uthyrning. Vi tog en Honda 150cc som lite större än en vanlig scooter. Sen körde vi till Market Village för att fixa sim kort. Efter en lång väntan så skulle vi få hjälp så frågade säljaren om vårt pass och där gick det fel första gången, för vi (Anders) hade glömt passet.

Det vara bara att åka till hotellet och hämta passet. Jag hade även upptäckt att Hondan var svår att hantera för mig, eftersom man kör ganska sakta i Hua Hin. Jag passade på att byta MC till en mindre (Click). Sen bar det återigen iväg till ”Market Village”, bara för att återigen upptäcka att passet inte fanns i väskan. Jag åkte till hotellet ”lite” stressad (Helena har en annan uppfattning).

Hondan

Vi hittade passet ”saiftyboxen” och nu tog Helena passet. Vi kom till Market Village med passet med och vi fick stå i kö, där jag upptäckte att batteriet på vår ”Thai phone” var urladdat. Snabbt som ögat lyckades jag fixa en laddare och ladda upp mobilen innan vi skulle konfigurera Sim kortet och mobilen, varpå försäljaren säger att mobilen är för gammal och kommer inte att fungera. Men med gemensamma krafter lyckades vi få mobilen att funka, men bara för internet. Ev kontakt med oss görs bäst via Helenas Messenger.